Wanie STory! belogayamgoreng.blogspot.com: Soalnya Cinta (1)sebuah mininovela karya:Wanie Atiqah...EPI(4)

Monday 18 July 2011

Soalnya Cinta (1)sebuah mininovela karya:Wanie Atiqah...EPI(4)

       
        Wawa tersenyum sendirian. Azura yang baru selesai menunaikan solat, menuruni tangga. Mengeleng tidak menganguk pun tidak. Apahal lak dengan minah nie....getus hati Azura. Dia kemudian mengambil sekotak susu Ducth'Lady di peti sejuk. Sambil tangannya cepat menuangkan minum itu kerana ini membuat sarapan pagi untuk dia dan Wawa. "Az...Kau mari tengok sini...Cepatlahhh!!!" panggil Wawa dari ruang tamu. "Ok...aq datang nie!" jerit Azura dari dapur. Azura merebahkan punggungnya di sofa yang berada di hadapan Wawa. Wawa yang tersengih dari tadi menhulurkan sepucuk surat. Laaa...napalak nie....Wawa ni baru abih makan kerang ke....pelik Azura akan perangai Wawa yang pelik pagi-pagi buta. Azura menjeling saja. Tetapi ada sesuatu yang menarik membuatkan dia ingin melihat lagi. Hampir menjerit dia, apabila melihat surat tawaran sambung belajar untuk Peringkat Master Degree ke University of Greenwich. Ya Allah...hampir separuh pengsan Azura melihat surat tawaran itu. Sudah lama dia berimpian untuk belajar ke Kota London itu. Akhirnya nasib menyebelihinya juga.

   "Alhamdulilah...akhirnya dapat juga akhirnya Wa...huhuuu....aku rasa macam nak nangis la." Azura mengesat air matanya dengan hujung kain bajunya. "Syukur pada Tuhan....Kau dapat juga pergi, nanti tinggalla aq sorang kat sini. Tak ada sapa sudi nak berkawan" sadis saja suara Wawa. Sebernanya dia juga turut gembira kerana kawannya itu dapat menyambung pelajaran hingga keperingkat yang tinggi. Azura merenung lama sahabatnya itu. Bibirnya mengukir senyuman hambar. "Wa...Kau tak suka ke aku pergi sambung belajar?" duga Azura. Wawa cuba tersenyum bagi menahan airmatanya mengalir. Tapi sebaliknya. Airmatanya mengalir deras sekali. Dia terus memeluk Azura. Azura menyambut pelukan itu. Sebak mengalir di hati mereka. "Aa...Aku....Bukan tak suka Az...Cuma siapala tempat aq nak mengadu selepas ni kalau takda kau. Kaukan sahabat aku dunia akhirat, lagipun aku dah anggap kau macam kakak kandung aq sendiri" Wawa cuba bersuara. Benar cakap Wawa itu. Selain dia, Wawa tiada siapa lagi. Ibubapanya meninggal ketika dalam perjalanan mengambil SPM bersama. Dia bersyukur kerana Wawa masih selamat." Wawa...Aku pergi bukannya lama...Cuma 3-4 tahun macam tu jew. Kau jangan la bersedih ok" pujuk Azura sambil dia meleraikan pelukan kejap Wawa perlahan-lahan. Wawa memerhati dia, dia menyandar ke sofa bersebelahan dengan Azura.Azura cuma melihat saja. Dihatinya tergerak juga untuk memmujuk Wawa, tapi hatinya kuat mengatakan menyuruhnya pergi membuat sarapan untuk Wawa. Mungkin dia selepas sarapan.Bisik hatinya, sambil bibirnya mengutum senyuman hambar.

   Azura belalu ke dapur. Wawa hanya menghantar pandangannya ke tv yang baru dibukanya. Dari arah dapur kedengar bunyi pecikan minyak kedengaran. Azura menumis bawang putih dan bawang merah. Cadangnya hendak memasak nasi goreng ikan bilis kesukaan Wawa. Dia kemudian memasukkan cili blenders        . Diikuti, sedikit garam dan udang basah. Nasi yang berlebihan semalam dimasukkan nya. Tidak lupa sedikit ikan bilis dan digaulnya. Setelah sudah siap, dia menutup api. Azura kemudian melentak nasi itu kepinggan. Dia kemudiannya menyediakan teh o panas di dalam teko. Azura mecari kelibat Wawa di ruang tamu, tiada. Kemudian dia melihat jam 7:40 masih awal lagi. Dia menaiki tangga dan terus meuju kebilik Wawa. Tutup rapat nampaknya.Huuuu....mengeluh Azura. Dia mengetuk pintu. Wawa yang sedang memakai pakaian segera beralih kearah pintu. "Sekejappp!!!" nyahut Wawa. Baju kurung yang di pakainya berwarna ungu itu menambah seri di wajahnya yang keliahatan muram. Wawa menyisir rambutnya dan mengikat rambutnya. Dia kemudian berbedak sederhana dan meletakkan sedikit lip gloss berwarna pink, sweet pink. Dia memerhati dirinya di cermin. Rasa macam kurang je.Owhhh....Cik Syasya takda. Hahhahah...ketawanya sendirian sambil tanya mengambil minyak wangi keluaran Syasya yang berharum Impian.Hermmm....sweet sungguhh!!! Getusnya didalam hati.

    Wawa sudah menuruni tangga kelihatan Azura sudah siap berpakaian kemas dengan kemeja berlengan panjang dan berskrit pendek paras bwah lutut. Azura tersenyum takkala melihat temannya, duduk dihadapnya." Jom! Breakfast!!".Pantas tangannya menyendiakan nasi goreng sambil Wawa menuang air teh kedalam cawan. "Az...What the time now?". Azura mengerling ke jam. "Already 8 a.m.. Still early to breakfast kan?". Wawa menganguk memang benar sekolah tidak jauh dengan kediaman merekan cuma 2 kilometer lebih kurang. Masing sudah menjamu sarapan masing-masing.

  "Emmm....Wa, hari ni aku kerja sekerat hari. Lebih kurang pukul 1 aku balik. Nak gi tempat books alumni. Kau boleh temankan aku tak?" tanya Azura perlahan."Ok, tapi kau kena tunggu la ye. Maybe pukul 2 kita pergi budak keluar 1:15 and...You know jam...Haven been always..". Lega hati Azura, Wawa mahu menemaninya. Takut juga dia mungkin Wawa masih merajuk.Wawa sudah selesai bersarapan dan sudah membasuh pinggan. Dia meminta diri kerana telah lewat.Azura yang baru membasuh pinggan terhenti tatkala terdengar deringan Just the way you are nyanyian duet Rihanna dengan Eminem. Dia menyundahkan basuhan dan segera berlari ke meja makan. No sapa ni...getus hatinya. Ikutkan hati tak nak jawab tapi dia ingin tahu mungkin Azam. "Hello...siapa ni?" tegur Azura.


                                                       BERSAMBUNG......

No comments: